The Influence of Compensation, Sharia Bank Reputation and Religious Value on Interest of Applying for Job to Sharia Bank with Competency as Intervening Variable

  • Muhammad Sony Farid Maulana Iskha Iain salatiga
  • Abdul Aziz Nugraha Pratama

Abstract

This study aims to determine the effect of compensation, reputation and the value of religiosity on interest in applying with competence as an intervening variable. (Case Study of FEBI Graduate Students ) . In this study using quantitative methods by processing primary data obtained through questionnaires given to students of FEBI as many as 100 respondents with accidental sampling technique. Then the data obtained was processed with SPSS version 22.0. The analysis used in this research includes instrument test, statistical test, classical assumption test and path analysis. Based on the test results, it shows that compensation has a positive and significant effect on interest. Reputation has a positive and significant effect on interest. The value of religiosity has a positive and significant effect on interest. Compensation has a negative and insignificant effect on interest. Compensation has a positive and significant effect on Interest through Competence as an Intervening . Reputation has a negative and insignificant effect on Interest through Competence as an Intervening . The value of religiosity has no significant negative effect on Interest through Competence as an Intervening

References

Afifah, S. (2018). Pengaruh Nilai Religiuitas, Upah Uang dan Kelompok Acuan Terhadap Minat Bekerja di Bank Syariah (Studi pada Mahasiswa Prodi Manajemen Keuangan dan Perbankan Syariah STIE Indonesia Banking School).
Afriana, R. (2017). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Minat Belajar Siswa. Uny.
Ari, M. W. (2021). Pengaruh Transparasi, Kualitas Pelayanan, dan Religiusitas terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat di Lazismu Kota Salatiga dengan Kepercayaan sebagai Variabel Intervening.
Bawono, A. (2006). Multi Variate Analisis dengan SPSS. STAIN Salatiga Press.
Cannaby, B. W. I. (2018). Pengaruh reputasi perusahaan dan kompensasi terhadap minat melamar pekerjaan mahasiswa. Ekonomi, Fakultas Bisnis.
Diansyah, F. E. (2017). Pengaruh Kompensasi dan Waktu Bekerja yang Ditawarkan Oleh Perusahaan Terhadap Minat Melamar Kerja. UIN Walisongo Semarang.
Erlinda, F. (2020). Pengaruh Employer Branding, Reputasi Perusahaan, dan Website Recruitment terhadap Minat Melamar Kerja Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri Kota Malang di PT Bank Syariah Mandiri. Undergraduate Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Helmi, Y. S. (2014). Pengaruh Biaya Pendidikan, Latar Belakang Sosial Ekonomi, dan Reputasi Progdi terhadap Minat Mahasiswa dalam Memilih Progdi S1 Akuntansi di UPN Veteran Jawa Timur. UPN Veteran Jawa Timur.
kahirunisa, ayu. (2013). hubungan religiusitas dan kontrol diri dengan perilaku seksual pranikah remaja di MAN 1 Samarinda.
Latansa, M. L. (2020). Pengaruh Reputasi Perusahaan Terhadap Minat melamar Pekerjaan Pada Mahasiswa Universitas Negeri Semarang.
Marzuki, A., Armereo, C., & Seto, A. A. (2020). Kompensasi Motivasi dan Lingkungan terhadap Minat Karir sebagai guru dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Intervening. 87–97.
Mujaddid, F., & Nugroho, P. T. A. (2019). Pengaruh pengetahuan, reputasi, lingkungan dan religiusitas terhadap minat pelajar Sekolah Menengah Kejuruan prodi perbankan Syariah dalam menabung di bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 14–37.
Mulyana, A., Mintarti, S., & Wahyuni, S. (2019). Pengaruh Pemahaman Dan Religiusitas Serta Kepercayaan Terhadap Minat Membayar Zakat Profesi Oleh Muzakki Pada Lembaga Amil Zakat Inisiatif Zakat Indonesia (IZI) KALTIM Kota Balikpapan. Jurnal Ilmu Ekonomi Mulawarman (JIEM), 3(4), 10.
Mutiara, H., & Rochmawati. (2021). Pengaruh Kompetensi Akuntansi, Lingkungan Teman Sebaya, dan Perencanaan Karir terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi dengan Academic Self-Effiacy sebagai Variabel Mediasi Universitas Negeri Surabaya. Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(2), 173–190. http://103.114.35.30/index.php/didaktis/article/view/6978
Nuryati, D. (2019). Pengaruh Religiusutas dan PEngetahuan Santri Terhadap Minat memilih produk Bank Syariah dengan Kepercayaan sebagai Variabel Intervening. IAIN Salatiga.
Permadi, K., & Netra, I. (2015). Pengaruh Reputasi, Kompensasi, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Minat Melamar Pekerjaan Oleh Mahasiswa Universitas Udayana. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 4(10), 246570.
Pratama, A. A. N. (2017). Perilaku Organisasi Penopang Kepatuhan Syariah Industri Perbankan Syariah. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/8031/
Putri, S. T., & Syofyan, H. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru Kelas Terhadap Minat Sekolah Dasar Negeri Tanjung Duren Utara 02. Jurnal Pendidikan Dasar, 1–11.
Sekaran, U. (2011). Metode Penelitian Untuk Bisnis. Gramedia Pustaka Utama.
Setiani, T. B., & Kusmuriyanto, K. (2018). Peran Efikasi Diri Memediasi Pengaruh Kompetensi Akuntansi, Lingkungan, dan BKK Terhadap Minat ke Perguruan Tinggi. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 479-496.
Published
2022-08-27
How to Cite
Iskha, M., & Pratama, A. (2022). The Influence of Compensation, Sharia Bank Reputation and Religious Value on Interest of Applying for Job to Sharia Bank with Competency as Intervening Variable. Annual International Conference on Islamic Economics and Business (AICIEB), 2(1), 422-431. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/aicieb.v2i1.70