The Effect of Product Quality, Brand Image, and Halal Labeling on Purchase Decisions with Purchase Intentions as Intervening Variables

  • Ary Dewi Saputri Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga
  • Agung Guritno Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga

Abstract

This research is motivated by the great potential in Boyolali Regency, Central Java, in the field of cow's milk production and its processed products. The purpose of this study was to determine the factors that influence purchasing decisions for Indrakila Cheese products in Boyolali, Central Java. The research method used is quantitative research with purposive random sampling technique. The data analysis used includes instrument test, multiple linear regression analysis, statistical test, classical assumption test and path analysis. The results of this study indicate that the variables of product quality, brand image, halal labeling, and purchase intention simultaneously have a positive and significant influence on purchasing decisions. Partially product quality and brand image have a significant positive effect on purchase intention, but halal labeling has no effect on purchase intention. The results of the path analysis test show that there is mediation between product quality, brand image, and purchase intention on purchasing decisions, but cannot mediate between halal labeling on purchasing decisions.

References

Ajzen, I. (1991). The Theory Of Planned Behavior. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Akdon, & Riduwan. (2013). Rumus dan Data Dalam Aplikasi Statistika. Alfabeta.
Alfian, I., & Marpaung, M. (2017). Analisis pengaruh label halal, brand dan harga terhadap keputusan pembelian di Kota Medan. AT-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 118–141. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Vi6QrsMAAAAJ&citation_for_view=Vi6QrsMAAAAJ:d1gkVwhDpl0C
Alim, S. A., Mawardi, M. K., & Bafadhal, A. (2018). Pengaruh Persepsi Label Halal Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Fesyen Muslim ( Survei Pada Pelanggan Produk Zoya Muslim Di Kota Malang ). Jurnal Administrasi Bisnis Universitas Brawijaya, 62(1), 127–134.
Cannon, J. P. (2009). Pemasaran Dasar Edisi 16 Pendekatan Manajerial Global Buku 2. Salemba Empat.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19 (Edisi Kelima). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 21 Edisi 7 Update PLS Regresi. Universitas Diponegoro.
Immamuddin, M. (2017). Pengaruh Label Halal dan Religiusitas terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Mahasiswa IAIN Bukittinggi T.A 2016-2017. Journal of Economic Studies, 1(1), 34–47.
Indriyo, G. (2014). Manajemen Pemasaran. BPFE- Yogyakarta.
Juliati, S. (2019). Kisah Noviyanto, Penggagas Pabrik Keju Lokal dari Boyolali, Produk Menasional Rasa Internasional. Tribunnews.Com.
Kharisma, L., & Hutasuhut, S. (2019). Peran Mediasi Minat Beli pada Pengaruh Brandambassador dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Niagawa, 8(3), 197–215.
Khuri, A. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga dan Labelisasi Halal terhadap Keputusan Pembelian Kopi dengan Pengetahuan Sebagai Variabel Moderating (Studi Kasus pada Konsumen Kopi Berlian Sae Kemloko Temanggung). Salatiga: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga.
Kotler, P. (2000). Prinsip- Prinsip Pemasaran Manajemen. Prenhallindo.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2004). Dasar-Dasar Pemasaran, Jidil II, Edisi Kesembilan. PT.Indeks.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Manajemen Pemasaran. Terjemahan. Edisi 13. Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). anajemen Pemasaran. Edisi 12, Jilid 1. PT. Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran Edisi 13. Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2013). Manajemen Pemasaran, Jilid Kedua. Erlangga.
Kurniawan, F. A. (2018). Pengaruh Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian (Survei Kepada Para Siswa SMAN 15 Surabaya Kelas XII yang Menggunakan Laptop Ber Merek ASUS). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 56(1), 75–81.
Latiff, A. Z. A. B., Rezai, G., Mohamed, Z., & Amizi, A. M. (2016). Food Label’s Impect Assessment on Consumer Purchasing Behavior in Malaysia. Journal of Food Products Marketing, 22(2), 137–146.
Lubis, D. I. (2017). Pengaruh Citra Merek dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(1), 15–24.
Mahyarni, M. (2013). Theory of Reasoned Action dan Theory of Planned Behavior (Sebuah Kajian Historis Tentang Perilaku). Jurnal El-Riyasah, 4(1), 13–23.
Nafilah, K., Widarko, A., & Suharto, M. K. A. B. (2019). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga terhadap Kepputusan Pembelian dan Minat Beli sebagai Variabel Intervening (Study Kasus pada Mahasiswa FEB Universitas Islam Malang Yang Mengkonsumsi Mie Instan). Jurnal Ilmiah Riset Manajemen, 8(16), 98–108.
Parmawati, R. L. (2019). Clustering Potensi Susu Sapi Perah Di Kabupaten Boyolali Menggunakan Algoritma K-Means. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 1(1).
Rangkuti, F. (2004). The power of brands. Gramedia Pustaka Utama.
Saputra, W. A. (2018). Pengaruh Brand Image dan Word Of Mouth terhadap Keputusan Pembelian Handphone Samsung (Studi pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis UNISMA). Jurnal Riset Manajemen, 7(15), 81–90.
Siregar, R. F. (2018). Faktor-faktor yang Memengaruhi Keputusan Pembelian Hijab Merek Rabbani pada CV. Rabbani Asysa Cabang Padang Sidimpuan. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Pandangsidimpuan.
Sukmaningrum, S., & Rahardjo, M. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Berwirausaha Mahasiswa Menggunakan Theory Of Planned Behavior (Studi Pada Mahasiswa Pelaku Wirausaha Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Universitas Diponegoro). Diponegoro Journal of Management, 6(3), 471–482.
Suyono, A. G., & Sri, S. P. (2012). Pertimbangan dalam Membeli Produk Barang Maupun Jasa. Intidayu Press.
Tjiptono, F. (2008). Pemasaran Jasa Edisi Ketiga. Malang. Bayu Media Publishing.
Wicaksono, B. R. (2016). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Layanan Internet yang Dimediasi oleh Minat Beli (Studi Kasus pada Mahasiswa Pengguna Provider Tri di Fakultas Ekonomi Universitas Yogyakarta). Yogyakarta.
Widarjo, W. S., Sari, R. Y. H. K., & Cahyono, E. (2014). Eksplorasi Niat Berwirausaha pada Perajin Batik di Kota Surakarta: Anteseden dan Peran Entrepreneurship Education Programme (Eep) sebagai Variabel Pemoderasi. Riset Manajemen Dan Akuntansi STIE Atma Bhakti, 5(10), 86–106.
Yadewani, D., & Wijaya, R. (2017). Pengaruh e-Commerce terhadap minat berwirausaha. Journal RESTI (Rekayasa Sistem Dan Eknologi Informasi), 1(1), 1–64.
Published
2021-12-08
How to Cite
Saputri, A., & Guritno, A. (2021). The Effect of Product Quality, Brand Image, and Halal Labeling on Purchase Decisions with Purchase Intentions as Intervening Variables. Annual International Conference on Islamic Economics and Business (AICIEB), 1, 359-374. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/aicieb.v1i0.36