The Role of Social Media Marketing and Affinity Marketing in Shaping Intentions to Use BSI Mobile Banking in The Digital Era

  • Khoirun Nissa Afina, UIN Salatiga UIN Salatiga
  • Millatul Miskiyyah, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Saifudin Saifudin, UIN Salatiga UIN Salatiga Sharia Business Management Study Program

Abstract

This paper investigates the factors influencing customer intentions using BSI Mobile Banking at Bank Syariah Indonesia. This paper examines the impact of social media marketing and affinity marketing on the intention to use mobile banking. The sample data used in this study were 100 respondents from Salatiga City. Multiple linear regression analysis was used to test the significance of the effect of the independent variables on the dependent variable. The test results using the IBM SPSS 25 software show that social media marketing and affinity marketing positively and significantly affect the intention to use mobile banking. Islamic banking managers can predict customer behavior through this paper. For academics, this paper can be used for further research by integrating social media marketing and affinity marketing as digital predictors of customer behavior. Empirically this research helps improve the understanding of marketing strategies between Islamic banking and customers through the provision of new technology.

Author Biographies

Khoirun Nissa Afina, UIN Salatiga, UIN Salatiga

Islamic Economics Postgraduate Program UIN Salatiga

Millatul Miskiyyah, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Interdisciplinary Islamic Studies Postgraduate Program Study of Halal Industry and Business at UIN Sunan Kalijaga

Saifudin Saifudin, UIN Salatiga, UIN Salatiga Sharia Business Management Study Program

UIN Salatiga Sharia Business Management Study Program

References

Adiwijaya, I. G. B. P. (2018). Kemudahan Penggunaan, Tingkat Keberhasilan Transaksi, Kemampuan Sistem Teknologi, Kepercayaan dan Minat Bertransaski Menggunakan Mobile Banking. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 15(3), 135–153.
Aldeen, K. N., Ratih, I. S., & Pertiwi, R. S. (2021). Cash waqf from the millennials’ perspective: a case of Indonesia. ISRA International Journal of Islamic Finance.
Angelina, T. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menggunakan Mobile Banking Pada PT. Bank Syariah Indonesia, TBK KCP Stabat. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 127–141.
Anggraeni, R., & Djuwita, D. (2019). Analisis Pemanfaatan Social Media Marketing Terhadap Customer Loyalty Yang Menggunakan Brand Trust Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(3), 445–455.
Annisa, A. A. (2021). Islamic Financial Literacy Cycle in the Family. Indonesian Journal of Islamic Economics Research, 3(1).
Azizah, N., Carolina, P. S., & Alfaizi, M. R. (2020). Pengaruh Penentuan Strategi Komunikasi Pemasaran Terhadap Minat Beli Masyarakat Pada Produk Lokal. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 8(2), 87.
Bawono, T. K. H., & Subagio, H. (2020). Analisa Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Repurchase Intention Melalui Brand Trust Sebagai Variabel Mediasi Pada Instagram Adidas Indonesia di Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 7(1), 11–28.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Badan Penerbit Undip.
Hadi, A. satria. (2020). Pengaruh Paparan, Afinitas, dan Ketergantungan Terhadap Perilaku Pembelian Ulang Konsumen. Modus, 32(1), 66–79.
Haya, S. F., & Tambunan, K. (2022). Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM). Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 1(1), 129–138.
Iriani, A. F. (2018). Minat Nasabah dalam Penggunaan Mobile Banking Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Kota Palopo. DINAMIS- Journal of Islamic Management and Bussines, 2(2), 99–111.
Ismail, H. A., & Purwani, T. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Mobile Banking. Indicators : Journal of Economic and Business, 3(2), 151–157.
Isman, I., Patalo, R. G., & Pratama, D. E. (2020). Pengaruh Sosial Media Marketing, Ekuitas Merek, Dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Ke Tempat Wisata. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 7(1), Inpress.
Khan, S., Haleem, A., & Khan, M. I. (2020). Risk management in Halal supply chain: an integrated fuzzy Delphi and DEMATEL approach. Journal of Modelling in Management, 16(1), 172–214.
Kurnia, H., & Rachmawati, I. (2020). Pengaruh Aktivitas Pemasaran Relasional Media Sosial Instagram Terhadap Loyalitas Pelanggan Shoope. E-Proceeding of Management, 7(2), 2220–2237.
Kurniawati, H. A., Arif, A., & Winarno, W. A. (2017). Analisis Minat Penggunaan Mobile Banking Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Yang Telah Dimodifikasi. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 4(1), 24.
Mahmudah, S., Asari, M., & Handayani, E. (2020). Pengelolaan Merek Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Daerah Nelayan Cilincing Jakarta Utara. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 17(1), 25.
Mutia, A. (2022). Survei: Mayoritas Publik Indonesia Belum Pernah Akses Internet atau Mobile-Banking. Databoks.Katadata.Co.Id.
Nisa, F., Rozza, S., & Muchtar, A. M. (2020). PERAN PUBLIC RELATIONS, KEPERCAYAAN, DAN PERSEPSI KEMUDAHAN DALAM MENDORONG MINAT BERTRANSAKSI MENGGUNAKAN MOBILE BANKING (Studi Kasus Pengguna Mobile Banking BNI Syariah di Kota Depok). Account, 7(1), 1259–1268.
Ortega, D., & Alhifni, A. (2017). Pengaruh Media Promosi Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat Di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah, 5(1), 87–98.
Piramita, S., Hannan, S., & Purba, J. H. V. (2021). Pengaruh Social Media Marketing Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Kpr Non Subsidi Dengan Mediasi Persepsi Merek (Studi Pada Bank Xyz). Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen, 7(2), 487–497.
Priatni, S. B., Hutriana, T., & Hindarwati, E. N. (2020). Pengaruh Social Media Marketing terhadap Purchase Intention dengan Brand Awareness sebagai Variable Intervening pada Martha Tilaar Salon Day Spa. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Perbankan (Journal of Economics, Management and Banking), 5(3), 145.
Sitorus, L. M. S. B. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Generasi Y Dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah (Studi Kasus Di Kepenghuluan Bagan Batu Barat …. 1(November), 1–10.
Tungka, D., Lionardo, M. M., Thio, S., & Iskandar, V. (2020). Pengaruh Social Media Marketing Pada Instagram Terhadap Minat Beli Chatime Indonesia. Jurnal Hospital Dan Manajemen Jasa, 8(2), 77–87.
Wulandari, P., & Yuliaty, F. (2022). Pemasaran Media Sosial dan Ekuitas Merek Portal Beasiswa pada PT. Integra Solusi Teknotama Bandung. Jurnal Digital Bisnis, Modal Manusia, Marketing, Entrepreneurship, Finance, & Strategi Bisnis (DImmensi), 2(1), 41.
Published
2024-01-05
How to Cite
Afina, K. N., Miskiyyah, M., & Saifudin, S. (2024). The Role of Social Media Marketing and Affinity Marketing in Shaping Intentions to Use BSI Mobile Banking in The Digital Era. Annual International Conference on Islamic Economics and Business (AICIEB), 3, 290-299. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/aicieb.v3i0.414