Analysis of Trends, Challenges, and Opportunities in the Shariah Fashion Industry Among Female Students of UIN Raden Mas Said Surakarta
Introduction, Literatur Review, Methods, Analysis and Discussion, Conclusion and Recommendation, Acknowledgments
Abstract
Shariah fashion has become a growing phenomenon among female students of UIN Raden Mas Said Surakarta, representing a blend of religious identity and modern style expression. This article explores students' diverse views on the trends, challenges, and opportunities for the Shariah fashion industry in reaching the student market, highlighting the differences in preferences and needs between faculties. Through interviews with female students from various faculties, it is revealed that the motivation for choosing shariah fashion is not only based on adherence to religious teachings, but also influenced by price, quality, social media trends, and influencers. This article also identifies strategies and recommendations for female students, producers, and the campus environment to collaborate in promoting shariah fashion as an integral part of an inclusive and dynamic campus environment and culture. With the right approach, shariah fashion can become a strong symbol of identity and an attractive means of self-expression for all UIN Raden Mas Said Surakarta students, even beyond academic and social boundaries.
References
Ahnan, M. (2011). Risalah Fiqih Wanita. Terbit Terang.
Akbar, F. A., Amaliah, I., Julia, A., Ekonomi, P. I., & Ekonomi, F. (2020). Faktor-Faktor yang Menentukan Preferensi Masyarakat Indonesia dalam Belanja Fashion di Marketplace dan E-Commerce. Prosiding Ilmu Ekonomi, 6(1), 93–97.
Alawiyah, S., Handrianto, B., & Rahman, I. K. (2020). Adab Berpakaian Wanita Muslimah Sesuai Tuntunan Syariat Islam. Rayah Al-Islam : Jurnal Ilmu Islam, 4(2), 4–9. https://doi.org/10.37274/rais.v4i02.338
Amalina, N., Wani, A. R., & Lestari, D. (2022). Analisis Fashion Muslim Di Era Millenial Dalam Perspektif Islam. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 1(3), 2–9.
Ansharullah. (2019). Pakaian Muslimah Dalam Perspektif Hadis dan Hukum Islam. Diktum : Jurnal Syariah Dan Hukum, 17(1), 65–86.
Darojatun, R. (2018). Tren Produk Halal, Gaya Hidup Syar’i dan Kesalehan Simbolik : Studi Tentang Muslim Kelas Menengah. Wardah, 19(2), 135–157.
Fathoni, M. A. (2020). Potret Industri Halal Indonesia: Peluang dan Tantangan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 428. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i3.1146
Fauzi, A. (2016). Pakaian Wanita Muslimah Dalam Perspektif Hukum Islam. Iqtishodia : Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 41–58.
Hardani, R. P. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mmepengaruhi Minat Beli Konsumen Terhadap Produk Fast Fashion di Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 34(3), 174–189.
Haryanti, I., Bandung, U. M., Kidul, C., & Bandung, K. (2023). Fenomena Thrifting sebagai Fashion Lifestyle : Studi Kasus pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bandung.
Idris, D. L. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Mahasiswi Jurusan Ekonomi dan Bisnis Islam Angkatan 2016 UIN Matara, Pada Trend Fashion (Pakaian). Jurnal Impresi Indonesia (JII), 1(6), 624–633. https://doi.org/10.36418/jii.v1i6.114
Kencana, S. (n.d.). Analisis Strategi Penetapan Harga SKM . CLOTHING. Prosiding Festival Riset Ilmiah Manajemen & Akuntansi, 1003–1011.
Lisma, Niati, Haryano, Agung, I. R. (2016). Analisis Perilaku Konsumsi Mahasiswa Ditinjau Dari Motif Bertransaksi (Studi Kasus pada Mahasiswi S1 Pendidikan Ekonomi UNM). Pendidikan Ekonomi, 09(1), 40–46.
Narvatinova, V. N., Latief, F., & Hidayat, A. I. (2023). Pengaruh Brand Image, Harga dan Fashion Lifestyle Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian di Thrift Shop Online Di Kota Makassar (Studi Pada Konsumen @THRIFTBUY.ME Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Bisnis & Kewirausahaan, 12(1), 13–22.
Nurtjahjanti, H. (2013). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Harga dan Kualitas Produk dengan Minat Membeli Produk Fashion Online Shop di Facebook Pada Mahasiswa Politeknik X Semarang.
Prayanti, A. D., Yahya, M. W., & Kamil, P. (2024). Trend Jilbab Mahasiswi Fakultas Dakwah Unisba dalam Berbusana Muslimah Syar ’ i. Bandung Conference Series : Islamic Broadcast Communication, 4(1), 66–72.
Purwatiningsih, P. (2018). Tren Jilbab 2010-2017 Dalam Membentuk Eksistensi Diri (Studi Fenomelogi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang). Universitas Islam Negeri Walisongo.
Rachma, D. A. (2017). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Fashion Pakaian Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Angkatan 2015 UIN Maliki Malang. UIN Maliki Malang.
Rano, P. (2017). Analisis Perilaku Konsumsi Mahasiswi Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam (FSEI) Institute Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak Dalam Mengikuti Trend Fashion ( Sebuah Telaah Teori Konsumsi Islam). Al- Maslahah, 13(2), 247–266.
Renata, M. (2020). Pengaruh Ketersediaan Produk dan Harga Terhadap Pembelian Ulang Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Dalam Study Kasus Air Minum Dalam Kemasan (AMDK) Cleo di Kelurahan Gunung Anyar Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 7(1).
Siregar, H. L. (2024). Analisis Busana Mahasiswa Muslim Universitas Negeri Medan; Antara Trend dan Syariat. Madinah : Jurnal Studi Islam, 11(1), 37–56.
Srisusilawati, P., Prasetyo, S. N., Nur Hamidah, S. A., Rihhadatull ’Aisy, R. A., & Oktavia, R. (2024). Tren dan Perkembangan Fashion Syariah Pada Era Modern di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1), 953. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12319
Suharno, & Yudi, S. (2010). Marketing in Practice. Graha Ilmu.
Syaepu, I. L., & Sauki, M. (2021). Komodifikasi Agama: Islam Fashion Sebagai Gaya Hidup di Era Modern Dalam Pandangan Mahasiswa dan Santri. Communicative : Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(2), 148–163.
Trisnawati, T. Y. (2016). Fashion sebagai Bentuk Ekspresi Diri dalam Komunikasi. Jurnal The Messenger, 3(2), 36. https://doi.org/10.26623/themessenger.v3i2.268
Tyaswara, B., Rizkina Taufik, R., Suhadi, M., Danyati, R., & Bahasa Asing BSI Jakarta, A. (2017). Pemaknaan Terhadap Fashion Style Remaja Di Bandung. Jurnal Komunikasi, 3(September), 2579–3292.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.