Religiosity as a Determinant Factor in Wardah Cosmetics Purchase Decisions: An Analysis of Halal Label, Celebrity Endorser, and Lifestyle

Abstract

This study aims to examine Religiosity as a Determinant Factor in Wardah Cosmetics Purchase Decisions: An Analysis of Halal Label, Celebrity Endorser, and Lifestyle. This research uses a quantitative approach by conducting a survey through questionnaires distributed to 100 students of UIN Salatiga who use Wardah cosmetic products. The sampling technique employed is purposive sampling. The data analysis techniques used in this study are multiple linear regression and moderation analysis. The results show that halal labels, celebrity endorsers, and lifestyle have a positive and significant impact on purchasing decisions. However, religiosity has a negative and insignificant effect on purchasing decisions. Furthermore, the results of the Moderated Regression Analysis (MRA) indicate that religiosity does not moderate the effect of halal labels, celebrity endorsers, and lifestyle on purchasing decisions. 

Keywords: Halal Label, Celebrity Endorser, Lifestyle, Purchasing Decision, Religiosity

References

Ajzen, I. (2005). Attitudes Personality And Behaviour. Universiti Press.
Adianti, S. N., & Ayuningrum, F. (2023). Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare. Accounting and Management Journal, 6(1), 13–16. https://doi.org/10.33086/amj.v6i1.2790
Andarias, S., Imran, U. D., & Ngandoh, A. M. (2023). Pengaruh harga,kualitas produk dan celebrity endorser terhadap keputusan pembelian produk scarlet whitening dikota makassar. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1, 311–325.
Denilaroza, Zulhadi, T., & Sosiady, M. (2023). Pengaruh Persepsi, Sikap, Religiusitas dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Perawatan Kulit (Skincare) Pada Remaja Muslimah SMAN Kota Pekanbaru. Journal For Islamic Social Sciences, 7, 73–82.
Dewi, N. A. N., & Sukati, I. (2023). PENGARUH BRAND IMAGE, GREEN MARKTING DAN LABEL HALAL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KOSMETIK WARDAH DI BATAM. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 408–420.
Faulina, T., & Susanti, F. (2023). Pengaruh gaya hidup dan kelas sosial terhadap keputusan pembelian smartphone merek samsung di bhintang ponsel padang. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 3, 560–578.
Habibi, M. I., Wahono, B., & Abs, M. K. (2023). Pengaruh Celebrity Endorser, Video Advertising Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Vans (Studi Kasus Pada Mahasiswafeb Angakatan 2019 Unisma). Jurnal Riset Manjemen, 12(02), 221–232.
Imawan, N. A., & Suryaningsih, S. A. (2023). Pengaruh Brand Ambassador, Perilaku Konsumtif, Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ultra Milk (Studi Kasus Pada Young Consumer Muslim Penggemar Grup Itzy Di Indonesia). Jurnal Ekonomika: Manajemen, Akuntansi Dan Perbankan Syari’ah, 12(1), 271–285.
Indrayanti, W., & Iskandar, D. D. (2020). Teori Perilaku Terencana dan Minat Wirausaha Pemuda di Kabupaten Tegal. ASSET: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(1), 3–6. https://doi.org/10.24269/asset.v3i1.2673
Jamalia, B. (2023). Pengaruh Religiusitas , Harga dan Kualitas Terhadap Keputusan. Studi Keislaman, 4(1), 1–7.
Katiandagho, N. J., & Hidayatullah, S. (2023). Pengaruh Viral Marketing , Celebrity Endorser , Harga , dan Service Quality Terhadap Keputusan Pembelian Pengguna TikTok Shop. Jurnal Manajemen Unsera, 9(1), 13–27.
Kurniawan, F. J., & Kunto, Y. S. (2014). Analisa pengaruh visibility, credibility, attraction, dan power celebrity endorser terhadap brand image bedak marcks venus. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1–8.
Loo, P., Purba, B., Tulim, A., Tarigan, P. S., & PratiwI, E. A. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan E-Commerce , Harga dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(3), 749–755.
M.W, N. N. P., & Nugroho, R. H. (2023). Pengaruh Kualitas Produk , Citra Merek dan Celebrity Endorser Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi , Keuangan & Bisnis Syariah. Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Islam, 6(1), 712–717. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i1.3841
Meinawati, K., & Ardyansyah, F. (2023). Pengaruh Islamic Branding, Religiusitas, Kualitas Produk dan Halal Lifestyle Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hijab Bella Square (Studi Pada Mahasiswi Universitas Trunojoyo Madura). JRIME : JURNAL RISET MANAJEMEN DAN EKONOMI, 1(3).
Nisa, K. (2020). Pengaruh Label Halal, Celebrity Endorser, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Brand Image Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Konsumen Wardah Cosmetics Di Kota Salatiga).
Pratama, W. A., & Djausal, G. P. (2023). The Effect of Social Media Marketing , Brand Image and Religusity on the Purchase Decision of Bali Traditional Clothing ( Study on Visitors and Following Instagram Laksmi _ Kebayabali Accounts in Bandar Lampung ) Pengaruh Social Media Marketing , Brand Im. Kompetitif Bisnis, 1.
Putra, A., & Ernawati, S. (2023). Pengaruh Label Halal Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Di Kfc Hasanuddin Kota Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 7(2), 107–117. https://doi.org/10.22487/jimut.v7i2.229
Putri, A. S. A., Bahar, A., Miranti, M. G., & Purwidiani, N. (2023). Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Makanan Ringan Di Kota Pekanbaru. TATA BOGA, 12(2), 8–14.
Rahayu, T. S. M., & Handayani, R. (2023). PENGARUH LABEL HALAL, PROMOSI DI MEDIA SOSIAL, DAN WORD OF MOUTH (WOM) TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MS GLOW DI CILACAP. Jurnal Manajemen, 17(1), 105–123.
Reitsma, J., Scheepers, P., & Grotenhuis, M. Te. (2006). Dimensions of Individual Religiosity And Charity : Cross National Effect Differences In European Countries. Review Of Religious Research.

Sari, R. Y., & Elsandra, Y. (2022). PENGARUH KEPERCAYAAN, KEAMANAN, KEMUDAHAN, DAN GAYA HIDUP TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN ONLINE DI MARKET PLACE. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 01(01), 124–137.
Simammora, B. 2008. Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Suarsana, P. R. A., & Putra, K. E. S. (2023). Pengaruh Gaya Hidup dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi di Kabupaten Buleleng. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 152. https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i1.32612

Susanti, L., & Triatmaja, M. F. (2023). Pengaruh Religiusitas Dan Green Consciousness Terhadap Keputusan Pembelian Sabun Cuci Green Wash. Media Ekonomi, 23(1), 1. https://doi.org/10.30595/medek.v23i1.14229
Tamba, D. (2017). Aplikasi Theory Of Planned Behavior Untuk Memprediksi Perilaku Mahasiswa Membeli Laptop Lenovo (Studi Kasus: Mahasiswa Fe- Unika Santo Thomas Su). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 115–141.
Timpaulu, R. J. Y., Tampi, J. R. E., & Mukuan, D. D. S. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Di Glori-A House Kawangkoan. Productivity, 4(2), 164–178.
Umma, N., & Nabila, R. (2023). Pengaruh Online Customer Review , Citra Merek dan Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Kepercayaan Konsumen Sebagai Variabel Intervening ( Studi Pada Pengguna Marketplace Shopee Generasi Z ). Ekonomi & Perbankan Syariah, 10, 31–47. https://doi.org/10.19105/iqtishadia.v10i1.8407.
Zaqiyah, S. & Muszdalifah, L. 2021. “Pengaruh Celebrity Endorse Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Brand Image Pada Produk Ms Glow (Studi Kasus Pada Toko Firfi Ms Glow Sidoarjo).” of Young Entrepreneurs 2(2): 249–66.
Published
2024-12-18
How to Cite
Afina, K., & Putri Pertiwi, I. (2024). Religiosity as a Determinant Factor in Wardah Cosmetics Purchase Decisions: An Analysis of Halal Label, Celebrity Endorser, and Lifestyle. Annual International Conference on Islamic Economics and Business (AICIEB), 4, 47-57. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/aicieb.v4i0.741